MENU
Na ukończeniu są prace rewitalizacyjne na dawnej stacji Chocianów. Widoczny tor, który za 150m skończy się kozłem oporwowym, jest nowy peron, a po lewej realizowana inwestycja centrum przesiadkowego z budową przydworcowego parku.

Dodał: moose° - Data: 2022-11-11 00:00:13 - Odsłon: 454
10 listopada 2022

Data: 2022:11:10 13:41:37   ISO: 800   Ogniskowa: 24 mm   Aparat: NIKON CORPORATION NIKON D7100   Przysłona: f/13   Ekspozycja: 10/5000 s  


W obrębie stacji Chocianów istniały dwa osobne układy torowe - państwowy (Rokitki - Niegosławice - od 1 października 1890 r. towarowy, od 1 czerwca 1891 r. pasażerski) i prywatny (Lubin - Chocianów - od 1917 r.), oddzielone pasem zieleni i bez połączania torów ze sobą. Po wojnie ruch z Chojnowa przywrócono w październiku 1945 r., a na linii do Lubina w czerwcu 1946 r. Na linii kursowały obsługiwano pociągi zbiorcze-towarowe, najdłuższy miał 70 wagonów, woziły wyroby metalowe z ZM Przemków, walce papiernicze i tokarki z FUM-u i ogromne ilości drewna z tartaku (składnica była przy stacji). Przez Chocianów kursował także w krótkim okresie czasu pociąg Kraków-Szczecin-Kraków (w okresie remontu linii przez Lubin w latach 60-tych). Kursowały także krótko węgierskie autobusy szynowe SN61. Obsługę trakcyjną dla ruchu pasażerskiego do jego zamknięcia stanowił spalinowów SP/SU42 z wagonami piętrowymi. Stacja w Chocianowie obsługiwała także załadunek/rozładunek pojazdów wojskowych Armii Czerwonej, w tym czołgi. Linię "małą" zamknięto w 1985 (ruch pasażerski), a w 1987 r. - ruch towarowy. 1 stycznia 2000 r. zamknięto ruch w kierunku na Rokitki, natomiast połączenia pasażerskie Chojnów - Chocianów zawieszono 31 marca 2000 r. (tzw. wielka rzeź linii kolejowych w Polsce). Stację formalnie zamknięto w 2005 roku, 1 stycznia. Budynek dworca był częściowo zamieszkany jeszcz ok. 2015 r., poźniej został opuszczony i jest mocno zdewastowany. Tory w kierunku Rokitek były już ok. 2010 r. nieprzejezdne. Tory w kierunku Jakubowa Lubińskiego rozebrano ok. 2010 r., a do Przemkowa ok. 2018 r. W 2019 i 2020 r. Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego przejął linie kolejowe nr 303 i 316 rozpoczynając ich remont na odcinku od Chojnowa przez Rokitki do Chocianowa. Prace rozpoczęły się pod koniec 2021 r., a pod koniec III kw. 2022 r. były już na ukończeniu (w Chocianowie pojedynczy tor zakończony kozłem, nowy peron). Pierwszy, okolicznościowy pociąg w Chocianowie przyjechał 6 grudnia 2022 r. Przedłużenia linii do Przemkowa na razie nie planuje się. Na starotorzu linii do Lubina powstanie trasa rowerowa.

(moose)

  • /foto/5556/5556205m.jpg
    1899
  • /foto/5292/5292721m.jpg
    1900
  • /foto/5351/5351551m.jpg
    1900 - 1905
  • /foto/6609/6609661m.jpg
    1900 - 1910
  • /foto/6428/6428296m.jpg
    1901
  • /foto/5351/5351552m.jpg
    1904
  • /foto/227/227491m.jpg
    1905 - 1915
  • /foto/5351/5351553m.jpg
    1910
  • /foto/9877/9877241m.jpg
    1910 - 1915
  • /foto/6309/6309065m.jpg
    1913
  • /foto/10504/10504964m.jpg
    1939 - 1942
  • /foto/163/163699m.jpg
    2007
  • /foto/163/163701m.jpg
    2007
  • /foto/163/163702m.jpg
    2007
  • /foto/283/283972m.jpg
    2009
  • /foto/283/283973m.jpg
    2009
  • /foto/6606/6606713m.jpg
    2017
  • /foto/6606/6606749m.jpg
    2017
  • /foto/6606/6606760m.jpg
    2017
  • /foto/6606/6606768m.jpg
    2017
  • /foto/10104/10104412m.jpg
    2022
  • /foto/10104/10104413m.jpg
    2022
  • /foto/10104/10104414m.jpg
    2022
  • /foto/10104/10104415m.jpg
    2022
  • /foto/10104/10104416m.jpg
    2022
  • /foto/10104/10104418m.jpg
    2022
  • /foto/10186/10186677m.jpg
    2022
  • /foto/10606/10606698m.jpg
    2023
  • /foto/10606/10606706m.jpg
    2023
  • /foto/10606/10606707m.jpg
    2023
  • /foto/10606/10606710m.jpg
    2023
  • /foto/10606/10606744m.jpg
    2023
  • /foto/10606/10606748m.jpg
    2023
  • /foto/10606/10606750m.jpg
    2023
  • /foto/10606/10606751m.jpg
    2023

moose°

Poprzednie: Przystanek kolejowy Chocianów (d. stacja) Strona Główna Następne: Przystanek kolejowy Chocianów (d. stacja)


moose | 2022-12-07 10:33:14
Po bez mała ćwierć wieku pociąg pasażerski dojechał wczoraj do Chocianowa - na razie pierwszy, okolicznościowy. To fajnie, choć to polityczna reaktywacja, nieplanowana i zrobiona bez badań i analizy zapotrzebowania, ale pokazująca siłę i skuteczność wicemarszałka Myrdy. To jednak nieważne. Cieszy każde miasto z koleją, byle oferta była sensowna. Tu 8 par na początek to nie jest zła propozycja. Jednak to będzie dużo trudniejsza reaktywacja niż Trzebnica czy Sobótka. Trzymam kciuki że się uda.